onsdag 8. september 2010

Modernismen/Funksjonalismen

Funksjonalismen
Funksjonalismen handler om at det som blir bygget har en funksjon, at det blir tatt utgangspunkt i hva det skal brukes til. Perioden varte fra 1920 – 1940, og var en vestlig internasjonal bevegelse i Europa.
Alt som var overflødig ble utelukket. Det som betydde noe var den rene formen, og denne formen skulle passe til funksjonen. Rette linjer, flate tak, lys, frisk luft og hygiene var typiske trekk i perioden.

Miles van der Rohe - Farnsworth House
Farnswort House ble bygget fra 1946 til 1951, og er et av de mest kjente byggene i modernismen/funksjonalismen. Det ligger i Illinois i USA. Huset har fire yttervegger laget av glass, mens det innvendig ikke har noen vegger, bare et rom. Det er et lite hus laget av stål og glass, det er helt hvitt, har flatt tak og er mekanisk. Det står på stolper.
Huset ble oprinnelig designet for Dr. Edith Farnsworth for å være en plass hun kunne spille fiolin, oversette  poesi og nyte naturen. Jeg synes Miles van der Rohe har oppnådd dette. Er du inne i huset virker det nesten som om du er i selve naturen. Alt er åpen og lyst, og du ser rett ut i skogen. Jeg tror selv at jeg hadde følt meg ensom, og ganske liten hvis jeg hadde bodd i dette huset. Men mange vil nok likevel at å bo slik er avslappende og at du får en følelse av å være en del av den flotte naturen. Dette tror jeg Miles van der Rohe ville med dette huset.


Funksjonalismen er en spennenede periode innenfor arkitekturen. Jeg liker den rene formen og det at den passer til funksjonen. Frisk luft og lys gjør at et hus blir mer luftig og romslig, dette liker jeg godt. Men jeg liker ikke at husene er mekaniske og ofte i kalde farger. Dette gjør det ukoselig og upersonlig... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar