tirsdag 14. desember 2010

Pikene på broen


På dette bildet av Edvard Munch ser jeg flere jenter som står i ring på en bro. Det er flere hus og et stort tre i bakgrunnen. Jeg ser en blå himmel og et blått vann, der treet speiles. De fleste formene i bildet er ganske organiske og runde. Ingen symboler er avbildet. Fargene som er brukt er klare, men de er malt litt uklart. I de klare fargene har Munch brukt mye hvit farge. Eksempel på farger som er brukt er rød, blå, grønn og gul. Hele bildet er ganske lyst, så det er ikke så lett å se hvor lyset kommer fra. Men i og med at det ikke er noen sol på bildet, tenker jeg at lyset kommer bakfra. Teknikken som er brukt er oljemaling, og grove, men likevel nøyaktige penselstrøk.
Det ser ut som om jentene står i det gylne snitt, og vannflaten deler blidet i to deler. Det dominerer likevel ikke. 

Når jeg ser bildet får jeg sommerfølelse. Været ser fint ut, jentene går i kjole og hatt og himmelen er en fin blå himmelfarge. Det er et koselig bilde. Det at det er ute i naturen og vi får se omgivelsene rundt gjør at det blir et åpent og fint. For meg virker det som om jentene snakker sammen om noe som opptar dem. Det nye som har skjedd i bygda for eksempel. Bildet vekker litt følelser som spenning over hva jentene på broen snakker om. Jeg kjenner at jeg har veldig lyst å vite hva som opptar dem.
Det er et rolig bilde. Komposisjonen fremhever dette, også det at det er i landlige omgivelser. 

Pikene på broen ble sist solgt for 158 millioner kroner i New York... 

Munch har laget flere versjoner av bildet. Her er eksempel:








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar