torsdag 3. februar 2011

Henrettelse i Madrid av Francisco de Goya



Francisco de Goya (1746-1828) er mest kjent for de bildene han har laget av krigens lidelser og grusomheter. Dette bildet er fra en henrettelse i Madrid 3. Mai 1808. Det har fått navnet ”Henrettelse i Madrid” og er malt i 1814. 


Hva ser vi i bildet?
I bildet ser vi masse folk. Flere av menneskene står med et våpen rettet mot en mann med hvit skjorte og gul bukse. Han har armene strekt ut. Andre mennesker står med hendene framfor øynene. Flere ligger døde på bakken og det er mye blod. Mellom menneskene med våpen og mannen med den hvite skjorten står en lys boks. I bakgrunnen bak mannen med den hvite skjorten er det et slags berg, mens bak de med våpnene ser vi en by. I byen er det et tårn.
Bildet er ganske mørkt og dystert, men mannen i den hvite skjorten lyser opp bildet der hvor han står.

Komposisjon, farger og teknikk
Det at kunstneren har plassert mennesker i hele bredden på bildet, gjør at det blir balanse i det. Det gjør også det at hele bildet er så mørkt. Fokuset rettes mot mannen i den hvite skjorten. Det er som om selve mannen lyser opp og blir lyst opp av boksen som står mellom menneskene. Den hvite skjorten fremhever dette lyset. Den mannen med gevær, som sikkert er en soldat, og som står fremst, legger vi også merke til. Han står i det gylne snitt. Blikket vårt rettes mot midten av bildet, og mannen i den hvite skjorten. Det er normalt perspektiv, som om vi er tilskuere som står og ser på henrettelsen.
Bildet olje på lerret, og kunstneren har brukt litt grove penselsstrøk. Mannen i den hvite skjorten virker mer grovt malt enn resten av bildet.

Symbol
Mannen i den hvite skjorten lyser opp og står med hendene utstrekt. Han kan sammenlignes med Jesus, som blir kalt verdens lys, og som ble hengt på et kors i samme stilling. Den hvite skjorta kan symbolisere uskyldig og ren, noe Jesus blir fremstilt som. Jeg tror Francisco de Goya vil vise oss at denne personen blir drept uskyldig. Hvis vi ser nøye etter kan vi se at mannen med den hvite skjorta har hull i hånden, noe som enda tydeligere får frem at han skal symbolisere Jesus. Kanskje er denne mannen håpet til de andre?   

Hva jeg mener om bildet
Det første jeg tenkte på da jeg så bildet var krig og urettferdighet. Mannen i den hvite skjorten ser uskyldig ut, og jeg begynner med en gang å synes synd på ham. Etter hvert legger jeg merke til de som står med geværene klare til å skyte, og de som allerede er skutt, eller ser helt fortvilt ut. Bildet viser mange følelser som sorg, frykt og håp.
Jeg synes Francisco har malt et flott bilde, som er spennende og som får meg til å tenke.

1 kommentar:

  1. Veldig bra skrevet. Dette skal jeg bruke, i min billedanalyse. Takk for 6'eren.

    SvarSlett