onsdag 16. februar 2011

SERIEGLOBUS - Tegneseriens skråblikk på verdens konflikter


KINOKINO i Sandnes i denne våren en utstilling kalt SERIEGLOBUS – Tegneseriens skrålbikk på verdens konflikter. Utstillingen har dokumentarisme som hovedtema. Utstillingsrommet har blitt omgjort til et slags verdenskart, der hver del er sin region. Det er hentet inn arbeider fra store deler av verden. Både Afrika, Asia, Amerika og Europa er representert med 22 ulike tegneserieskapere. Dette gir et blikk på verden fra mange ulike ståsteder.

Lene Ask var den tegneserieforfatteren som inspirerte meg mest.
Hun er en norsk fotograf og tegneserieforfatter og debuterte med Hitler, Jesus og farfar (2006) som skildrer oppveksten og det å finne seg selv i jakten på andre. I 2010 gav hun ut Da jeg reddet verden, en reisereportasje. Hun ble spurt av Norad om hun ville tegne noen inntrykk om situasjonen til kvinner og barn i Tanzania. Grunnen til dette er fordi myndighetene i Norge og i Tanzania samarbeider om å bedre helsen til kvinner og barn der. Her er noen eksempler fra reisereportasjen for Norad:


I forbindelse med utstillingen har Lene Ask laget en tegneserie med navn KINOKINO og tegneseriekunsten. Her er eksempel: 



Jeg liker veldig godt tegneseriene til Lene Ask fordi de er bra laget og de har et bra innhold. Hun bruker en enkel strek og tegningene har personlige preg. Tegningene er litt statiske, som om hun har tegnet fotografier. Det gjør at de virker roligere, noe jeg liker. De er varme tegninger på grunn av den måten hun har fargelagt på, og på grunn av de fargene hun har brukt.
Det er viktig at vi som nordmenn vet hva som skjer i andre deler av verden. Det Norge og Tanzania samarbeider er noe den norske befolkningen bør vite om . Jeg tror Lene Ask har klart å formidle budskapet med tegneserien bedre enn om hun skulle skrevet eller tatt bilder. 
Jeg liker denne måten å formidle budskap på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar